Wdrożenia CRM razem z metodykami zwinnymi

Metodyki zwinne (Agile) takie jak SRUM, Crystal Clear jest  czymś co dopiero zaczyna święcić swoje sukcesy. Niemniej jednak, każdy projekt, który do tej porty realizowaliśmy dla klientów z różnych dziedzin, biznesów, prowadzony był z wykorzystaniem właśnie tych metodyk.

Dlaczego ? Odpowiedź jest prosta – każdy z nas jak za coś płaci chce móc jak najszybciej korzystać z produktu. Nie inaczej jest z klientami. Zwinne metodyki nie skupiają się na zdobyciu pełnej wiedzy na temat klienta (bo to nigdy nie jest możliwe), stworzeniu tony dokumentacji i dopiero (po kilku tygodniach programowania w edytorze tekstowym) rozpoczęciu prac mających na celu zrealizowanie tego za co klient zapłacił.

Zwinne metodyki stawiają sobie za cel bliską współpracę z klientem, starając się dostarczyć rozwiązanie kawałek po kawałku. Przy czym kawałki są uzależnione od klienta. Przykładowo w metodyce SCRUM po stronie klienta jest osoba (tzw. właściciel produktu), które zadaniem jest m.in. ustalenie ZI czyli zwrotu z inwestycji, tj. jeśli klient zapłacił za projekt to co jest dla niego najważniejsze, co należy klientowi przestawić w pierwszej kolejności, aby klient mógł tak naprawdę zacząć pracować z systemem, który jest dla niego tworzony, myśląc o ewentualnych zmianach w tym co otrzymał (o tak – zmiany możliwe są zawsze i wszędzie a nie wtedy kiedy system zostanie wdrożony na podstawie tony dokumentacji) oraz o kolejnych priorytetowych funkcjonalnościach, które chciałby mieć.

Dlaczego o tym piszę ? Dlatego, że coraz więcej firm (szczególnie klientów) zauważa zyski z zastosowania takiej metodyki – jest to super sytuacja kiedy starasz się przekonać klienta, który przyzwyczajony jest do długiego czekania i stosu dokumentów zanim zobaczy to czego oczekiwał od systemu. Teraz będzie dla nas to coraz łatwiejsze i miejmy nadzieję, że rysunki takie jak te przestaną obowiązywać :)

Wdrożenie CRM to nie wdrożenie narzędzia, bo CRM to nie jest narzędzie. Klient, do którego jedziemy nie został zapisany w KRS dzień przed naszym spotkaniem. Jego organizacja istnieje już jakiś czas, wie jak zarządzać klientami, ma strategię tego jak chce nimi zarządzać. CRM to narzędzie, którego zadaniem jest wspieranie istniejącego biznesu, wspieranie strategii pracy z klientem. Dlatego ważne jest bycie blisko klienta i szybkiego reagowania na jego potrzeby, aby nie doprowadzić do powstania karuzeli z rysunku :)

Oj będzie się działo na rynku CRM :) – co ja mówię – już się dzieje – tylko, że nie wszyscy to widzą – bo mają stos dokumentacji do napisania/przeczytania/zweryfikowania/zaimplementowania (jak zwał tak zwał :) ).