CRM 2011 – pierwsze spojrzenie pod maskę, czyli usługi

CRM 4.0 przyzwyczaił nas do tego, że posiadamy 3 usługi sieciowe:

  1. CrmService
  2. MetadataService
  3. DiscoveryService

W CRM 2011 oprócz znanych dobrze usług posiadamy usługi nowe, oparte na technologii WCF:

  1. IDiscoveryService – usługa te pełni tę samą rolę co DiscoveryService w CRM 4.0. Kiedy mamy instalacje CRM przygotowaną pod wiele organizacji usługa nam ta pomoże nam w znalezieniu informacji z nimi związanych, np. można pobrać listę organizacji do której użytkownik ma dostęp
  2. IOrganizationService  - usługa ta jest niejako scaleniem CrmService oraz MetadataService. Przy pomocy jednej usługi możemy wykonywać operacje biznesowe w CRM, np. zakładanie kont jak również pobierać metadane, czyli informacji opisujące zdefiniowane w CRM.

Dostęp do tych nowych usług jest możliwy z wykorzystaniem następujących adresów:

  1. IOrganizationService - http://<servername>/<organizationname>/XRMServices/2011/Organization.svc
  2. IDiscoveryService  - http://<servername>/<organizationname>/XRMServices/2011/Discover.svc

Warto zwrócić uwagę, że w nazwach katalogów wykorzystywane są nazwy XRM :) co wskazuje, że mamy już do czynienia z systemem, który wyrasta ponad zarządzanie relacjami z klientem, a przy pomocy którego można zbudować narzędzie wspierające zarządzanie dowolnymi relacjami – o koncepcji XRM opowiada filmik z prawej strony